Bir FRP oyunu sırasında oyuncular istedikleri her şeyi yapmayı deneyebilir ama bu her denedikleri şeyi becerebilecekleri manasına gelmez. Yapılması imkansız veya çok kolay olan şeyleri bir yana bıraksak bile insanı yaptıkları sırasında etkileyen bir şans ve tesadüf faktörü vardır. Bazen şans eseri çok zor şeyleri gerçekleştirebilirken bazen sakarlıklarımız bizi gülünç veya tehlikeli durumlara düşürebilir. Neyi yapabilip neyi yapamayacağımız veya birazdan ne olacağı nerdeyse hiçbir zaman tam olarak belli değildir. Hep belli bir miktar belirsizlik vardır. Madem gerçek hayatta bu belirsizlik ve şans faktörü devamlı karşımıza çıkan bir unsur, bunu hayatın yakın bir kopyası olan FRP oyunları sırasında da uygulayabilmemiz icap eder. Zarlar tam bu noktada bize belirsizlik faktörünü oyuna katmamız konusunda yardımcı olur. Zarlar hayattaki rastlantısallığın oyun masasındaki simgesidir.
Oyunda kullanılan yedi değişik zar vardır. Her zar değişik bir şekle ve kenar sayısına sahiptir.
Bu zarlarla oyundaki eylemlerin sonuçlarını saptarız. Bir oyuncu karakterinin bir şey yapmasını isterse (bir yaratığa saldırmak, bir tuzağı etkisiz hale getirmek, kilitli kapıyı kaba güçle kırmaya çalışmak vb.), zarlar belirsizlik durumunda ne olduğunu söylemede tarafsız bir hakem olarak iş görür.
FRP oyununda kullanılan zarlar ve nasıl kullanıldıkları aşağıda açıklanmıştır:
d4: Birden dörte kadar numaralanmış dört kenarlı bir zar
d6: Birden altıya kadar numaralanmış altı kenarlı bir zar
d8: Birden sekize kadar numaralanmış sekiz kenarlı bir zar
d12: Birden 12Â?ye kadar numaralanmış on iki kenarlı bir zar
d20: Birden 20Â?ye kadar numaralanmış 20 kenarlı bir zar
d100: İki tane 10luk zarın koordineli kullanılması sayesinde elde edilir. Bu iki 10luk zarın bir tanesi 1,2,3,Â? diye numaralanmışken diğeri 10,20,30,Â? şeklinde numaralandırılmıştır. Bu iki zar birlikte atıldığında birisi onlar hanesini oluştururken diğeri de rakam kısmını belirtir. Mesela iki zar beraber atıldığında 30 ve 6 gelirse d100Â?de 36 gelmiştir.
Oyunda bu zarların nasıl kullanılacağını anlatan 2d4, 3d8 gibi ifadelere rastlayabilirsiniz. Burada kastedilen d harfinden sonra gelen sayı kadar kenarı olan zarın d harfinden önce gelen sayı kadar atılacağı ve her atıştan elde edilen sonuçların toplanacağıdır. Çrneğin, 3d8 atmanız gerektiği söylendi. Sizin tek yapacağınız 3 defa 8lik zarı atmak. Diyelim ki sonuçlar 6,3 ve 7 geldi. Siz bu sonuçları toplayıp (6+3+7=16) çıkan sonucu (16) 3d8in sonucu olarak hesaplarsınız.
Bu zarlar oyunda belirtilen değişik ihtimalleri belirtir ve gereken durumlarda hangi zarın kullanılması gerektiği DMÂ?iniz tarafından size söylenecektir.
Copyright © FRP World © Fantezi Edebiyat ve FRP sitesi T�m haklar� sakl�d�r.